söndag 8 mars 2015

Sweet Blueberry Sunday

 photo IMG_20150308_194619_zpsc1hxnidw.jpgFör ett par månader sedan fick jag för mig att jag skulle försöka mig på att göra egen blåbärsvodka. Efter att ha läst på lite om ett antal olika metoder för smaksättning valde jag den enkla vägen: ner med 250 gram blåbär i mixern, ner med en liten flaska explorer och så full fart tills de stackars bären var upplösta i atomer. Sedan fick spriten och blåbären vila i en burk ett tag tills jag filtrerade det hela. Resultatet blev en mörkt blåbärsfärgad vodka med mycket liten blåbärssmak. Tråkigt.

För någon vecka sedan fick jag för mig att prova att droppa ner en del blåbärsessens som jag köpt på Stockholms Aeter- och Essencefabrik. Efter ett helt gäng droppar (tappade räkningen) började vodkan faktiskt smaka blåbär också. Trevligt. 

Här har vi nu den första drinken jag gjort på blåbärsvodkan. Jag kallar den "Sweet Blueberry Sunday" - för den blev söt och god. Recept?

2 cl blåbärsvodka
2 cl blå Curaçao (men det går nog lika bra med Cointreau)
2 cl vit rom (sista skvätten ur en Bacardiflaska från tidernas begynnelse)
2 cl sockerlag
2 cl sweet-and-sour-mix (hemkörd, förstås)

Ner med allt i en shaker med is, skaka och servera i cocktailglas. Njut medan den är nyskakad och kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar