söndag 15 mars 2015

Iskross från Clas Ohlson

 photo iskross_zpsshwn6qj0.jpgDu behöver sen sådan här. Ja, kanske inte just en iskross från Clas Ohlson - men om du inte vill stå och krossa is med hjälp av hammare, eller en sådan där eländig "handkross" som tar tre bitar i taget, så kommer du för eller senare vilja ha en mackapär som är lite mer effektiv. Förutsatt förstås att du vill göra drinkar som kräver krossad is. Och det förutsätter jag att du gör!

Jag har, under den senaste tiden glada mixande med olika cocktails och groggar, undvikit sådant som Mint Julep och Caipirinha (fuskvariant med rom då, för jag tänker inte köpa hem Cachaça bara för den sakens skull) just för att jag inte haft en vettig iskross. Nu i helgen fick jag dock stifta bekantskap med min svågers krossare och när jag hörde hur billig den var (299 kr) kändes det inte som jag hade en ursäkt längre. Så igår var det iväg till Klas-Olle...

Förutom speciella recept som insisterar på att man ska ha fullt med krossad is i glasen så är det tacksamt att använda krossad is i shaker om det verkligen är viktigt att få drinken verkligt iskall. Alla drinkar ska vara kalla - men exempelvis en Brandy Alexander tjänar oerhört på att skakas i krossad is innan man silar upp den.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar