torsdag 26 mars 2015

Hemkryddad rom - experiment nr 1

 photo yo-ho-ho-and-a-bottle-of-rum-9_zpshdwvz2im.pngPrecis som man kan krydda eller smaksätta brännvin och vodka med alla möjliga saker kan man också piffa upp rom med lite extra tillsatser. Första gången jag personligen stötte på sådant var på Dominikanska Republiken vid sekelskiftet, där det såldes flaskor redan förpackade med örter som man sedan kunde hälla sin rom i. Sedan har vi ju förstås de olika varianterna av Captain Morgan och min favorit Kraken Black Spiced Rum (86855). Men det är kul att prova eget! Gör så här:

Köp en flaska med inte alltför dyr mörk rom, ex Ron Barceló Gran Añejo (578). Häll 7 dl rom (hela flaskan) i en stor burk och släng i denna ner, exempelvis:

1 kanelstång
1 vaniljstång (delad)
3 kryddpepparkorn
3 kryddnejlikor
5 svartpepparkorn
1 grön kardemummakapsel
lite riven muskot
apelsinzest (1/2-1 apelsin)
1 tumslängd hyvlad färsk ingefära

Låt det hela stå och dra i två dar, smaka sedan av. Lagom starkt? Sila då av och tappa rommen på flaska. Tex den gamla flaskan, om du inte har en annan. Använd en fin sil, gärna en av tyg som tar bort även små, små fragment av kryddor, annars blir rommen grumlig.

Min rom, med ingredienserna ovan, stod i tre dagar och blev ganska stark. Jag är nöjd med den och tycker den blev god men nästa gång skall jag använda mycket mindre apelsinzest och kanske tillföra lite timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar