tisdag 17 mars 2015

Smaktest av hemgjord blåbärsvodka

 photo blabar_zpspzryyw2f.jpg

Gjorde en ny sats blåbärsvodka häromdagen. Ja, jag erkänner; jag fuskar. Jag låter inte bären stå och dra i sprit en vecka eller så där utan piskar ihop dem i mixern och sedan filtrerar jag genom ett safttyg. Jag tillför sedan extra blåbärssmak med hjälp av essens (Stockholm Aeter & Essence fabrik igen - min nya favoritbutik). Resultatet är inte sött någonstans, det är ju ingen likör, med samma spritsmak som det man blandar med (ex klassiskt Renat), en kännbar men inte överdrivet stark smak av blåbär och en mäktig blåröd färg som dominerar allt man blandar med. För blandas måste det. 

Favoriten bland det jag slabbat ihop med blåbärsvodka hitintills är Sweet Blueberry Sunday. Men då "signaturdrinken" för blåbärsvodka verkar vara en grogg på sådan och sockerdricka bestämde jag mig för att testa:

Blåbärsvodka och sockerdricka
Blåbärsvodka och Schweppes Bitter Lemon
Blåbärsvodka och blåbärsdricka från Kiviks musteri
Blåbärsvodka och Thomas Henry Ginger Beer

I samtliga fall utgick jag från ett uns (33 cl) Blåbärsvodka och en matsked enkel sockerlag över is i ett Longdrinkglas från Jägermeister (rymmer exakt 2 dl). Sedan tillförde jag spädningen. Och hur blev resultatet?

Med sockerdricka: Nja. Det blev oväntat blaskigt. Men troligen skulle kombinationen fungera bättre om man började med lite muddlade (mosade) blåbär i botten tillsammans med sockerlag och sedan tillförde sprit och sockerdricka. Får prova det vid något tillfälle. Just bara blåbärsvodka+sockerlag+sockerdricka var inte något märkvärdigt. Men spritsmaken försvann fullständigt. Det är förstås lite farligt...


Med Schweppes Bitter Lemon: Nej, fy. Hustrun tyckte det smakade bra men jag gillade inte denna smakkombination alls. Jag ska prova vid annat tillfälle med en söt lemonad men den svagt bittra tonen i denna fungerade inte väl med blåbären, tycker jag. Underkänd. 

Med Blåbärsdricka från Kiviks musteri: Jodå. Inte pjåkigt. Smakar som söt blåbärssaft med en förnimbar men svårt kamouflerad spritighet. Skulle likt kombon med sockerdricka antagligen tjäna på att få lite muddlade blåbär i botten, vilket jag gärna testar vid annat tillfälle. Men godkänd.

Med Thomas Henry Ginger Beer: Oj. Ja, den var jättegod. Jag kan inte påstå att det smakar mycket blåbär om den men uppenbarligen gifte sig den smaksatta vodkan och sockerlagen väl med ingefärsölen så att den senare gick från "jämrar, vad stark den är" till en mer dämpad och trevlig kryddighet... En vuxen och inte så inställsam smak. Väl godkänd men något fattas...

Det var allt att rapportera denna gång. Jag lär återkomma i ämnet så länge det finns blåbärsvodka kvar. Ska prova en annan tillverkningsmetod än snabbvarianten också, när plånboken medger.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar