tisdag 17 mars 2015

Hemgjord päronlikör

 photo IMG_20150316_201001_zpsqz0rlkji.jpgInte riktigt så ambitiöst som det låter. Jag provade att göra päronlikör med extrakt från Stockholms Aeter & Essence-fabrik. Man köper en liten flaska med en dos avsedd att blandas med 200 gram socker och 6 dl ospecificerad sprit. Jag valde att använda mig av Renat Brännvin. Det luktar lite som handsprit men smakar gott utan den där tonen av läskig hembränt som spökar i Sveriges stolhet Absolut Vodka. Man häller i en lagom stor butelj och sedan får man skaka ordentligt tills allt socker löser sig. Jag använde vanligt strösocker, det är möjligt att det är bättre att använda florsocker. Åtminstone lär det lösa sig snabbare. Hur som: hur smakade då detta?

Svar: Det smakar som en av min barndoms favoritglassar, nämligen päronsplitt! En härlig smak av päron och vanilj - och så med stor sötma och ett spritigt bett. Jättegott! Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar