lördag 14 mars 2015

Grimbergen Double Ambrée

 photo IMG_20150705_192707_zpslbmahbc5.jpgNär jag läser recensioner av den här ölen på nätet blir jag lite förvånad över hur avmätta folk överlag verkar vara till Grimbergen Double Ambrée. Jag tycker det är en alldeles förträffligt utmärkt öl och det har varit en av mina favoriter bland belgarna under lång tid. Det är t.ex helt perfekt att dricka till musslor i hummerfond.

Hur som: Grimbergen Double gör sig bäst någonstans mitt emellan kylskåpskall och rumstempererad. Den behöver lite kyla för "skärpa" men ska heller inte vara kall för då dödar man ju smakerna.

På tal om smakerna så är de mjuka, fylliga och sammansatta. Om jag går utifrån vad andra med bättre smaksinne än jag skriver om Double Ambrée kan jag bekräfta följande:


Brunt socker - ja! Ton av russin, fikon, äpple och päron - japp! Fruktigt i största allmänhet är det. Däremot känner jag inte tonerna av sött tuggummi, banan eller katrinplommon som en del nämner. Svagt jästig eftersmak kan jag tillstå. Men det är inget som stör. 

Enligt kännarna är det här inte världens bästa öl, men jag tycker det är tokigt gott och för bara 18.90 kronor flaskan via Systembolaget (89887) är det enligt min mening bland det bästa pang för pengarna man kan få. Gott öl som fungerar till många sorters mat. Det är dessutom inte så alkoholpontent som tex Gulden Draak, vilket också bidrar till ett lägre energiinnehåll. En flaska (33 cl) är uppskattningsvis 195 kcal.

Rekommenderas å det varmaste. 

Posten uppdaterades 2015-07-06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar