söndag 29 mars 2015

Hemkryddad rom - experiment nr 2

 photo rum-barrels_zpsrggk6ugs.jpg

Jag skulle gärna göra mer experiment med egenkryddad rom - problemet är att det inte existerar något som "billig rom" när vi har tung statlig beskattning på varorna och på grund av ebb i kassan lär det nu dröja tills jag kan göra det igen. Men här ändå, en rapport om experiment nr 2. Det blev bättre än experiment nr 1!

Skillnaden mellan de två är inte jättestor - men den finns där. Till att börja med använde jag en annan rom; Matusalem Solera 7 Blender (541) istället för Ron Barceló Gran Añejo. Och jag tror jag ska använda Matusalem nästa gång också, på grund av smaken. 

Kryddningen, ner i 7 dl rom, bestod i denna sats av:

1 kanelstång
1 vaniljstång (delad)
3 kryddpepparkorn
3 kryddnejlikor
1 stjärnanis [inte i förra receptet]
5 svartpepparkorn
1 kardemummakapsel
1 muskotnöt, knäckt [riven muskot i förra]
Apelsinskal från en halv apelsin

Jag hade alltså inte i någon ingefära, som det var i förra receptet. Jag lät dessutom bara den här satsen stå i drygt ett dygn innan jag silade upp den. Den tiden var fullt tillräckligt för alla kryddorna utom för vaniljen. Det behövdes mer vaniljsmak, så jag tillsatte två småskvättar vaniljessens från Stockholm Aeter & Essencefabrik

Nej, jag saknade inte ingefäran och kommer inte ha i någon nästa gång. Dessutom var det bra att ha i mindre apelsin och att lägga i en större bit sammanhängande skal istället för zest; smaken blev mildare.

Den här kryddade rommen blev riktigt god - tillräckligt bra för att göras igen just enligt detta recept, men när jag gör experiment nr 3 ska jag nog ha i två vaniljstänger för att inte behöva tillsätta extra smakessens. Och lite russin i, kanske? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar