tisdag 3 mars 2015

Inception

 photo inception-front-on_zps6etyo5x3.jpgJag erkänner villigt: det var etiketten som fick mig att beställa det här vinet. Priset på 79 kronor var heller inte avskräckande - man har råd att experimentera och misslyckas när det inte är dyrare än så. Jag hoppades förstås att vinet skulle vara gott men förväntningarna var inte jättehöga. Vi testade Inception till en starkt kryddad Kyckling Mexicana eftersom jag läst att det var bra till kryddig mat. Och... Oj! Ja, det var det verkligen! Riktigt, riktigt bra!

Nu är smaken givetvis som baken men jag skulle nog ranka Inception som ett av de bästa viner jag smakat under senare år. Mjukt, fylligt, lite sött (det där som ofta kallas "vanilj" i smakbeskrivningar) - härliga smaker av mörka bär, en lätt örtighet... Kanske rent av någon liten ansats till kolasmak?


Verkligen oerhört bra. Värt varenda krona och mer. Definitivt något att beställa mer av. Tack till Bibendum som importerar det från Sydafrika!

Inception har varunr 75710

Tillägg 15/8-2015: Inception är ett av de få rödviner som faktiskt smakar utmärkt att dricka kylskåpskallt. Det är väldigt ovanligt. Smakerna blir förstås annorlunda - men inte sämre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar