tisdag 31 mars 2015

Svart ris - Venere

 photo venere_black_rice-xl_zpscioshtrc.jpg

Ris är ju gott. Eller kan vara - om det är kokat ordentligt och av något slags vettig kvalitet. Men så finns det ju ris som spelar i en division högre än det vanliga - och det är ju t.ex det svarta riset Venere. Det finns nog fler leverantörer av det men jag har köpt det som säljs av Saltå Kvarn. Jag är lite allmänt skeptisk till detta företag eftersom det ägs av den antroposofiska Vidarstiftelsen och jag har liksom ingen lust att stödja den - men det här riset är otroligt gott. Det har en rik, nötig, mustig smak - hela köket luktar som att man håller på och bakar gott bröd när riset kokas, något som tar 40 minuter. Men det är lätt att koka! 1/2 dl ris och 1 dl vatten per skalle räcker bra, ner i en kastrull - koka upp och sänk sedan till låg temperatur. Låt puttra under lock och slå vid behov i lite extra vatten och mot slutet lite salt och rör runt. Jag är kär i det här riset. Jag börjar faktiskt salivera nu när jag tänker på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar