lördag 7 mars 2015

Polski Pousse-Café

 photo IMG_8452_b_zpsd0ez91gy.jpgDen här hipster-drinken, som dricks som en shot i ett svep, är hämtad från boken "A taste for absinthe" av R.Winston Guthrie och James F.Thomas. Deras recept föreskriver en hel, obruten äggula i mellan spritlagren - men jag rationaliserade bort den eftersom den visserligen var snygg men inte gjorde något för smaken och dessutom var lite bökig att svälja.

En pousse-café är en "kaffe-knuff"; en drink som man drar i sig efter kaffet men jag och hustrun tyckte den här satt fint mitt i koppen. 


Smakerna är kraftiga. I botten finner man 1/4 uns (3/4 cl) Gul Chartreuse, men sådan är svår att få tag på. Jag förmodar att Grön Chartreuse går lika bra. 

Ovanpå detta ett lager med 1/2 uns (1,5 cl) Danziger Goldwasser. Den finns inte på systembolaget men de säljer Bols kopia Gold Strike (745). Antar att den fungerar också. 

När baserna är på plats toppar man med en kaffesked Absint. Jag använde min fina Grön Opal. Misstänker att man lika gärna kan använda någon slags Pastis (Pernod, Ricard m.fl). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar