söndag 8 mars 2015

Söt hallonsmoothie i Hurricaneglas

 photo IMG_20150308_084616_zpsv5iof1lo.jpgVi köpte Hurricaneglas på IKEA igår. Inget märkvärdigt - men de ser ut som de ska göra och de kostade bara 19 kronor styck ["Tilltala"]. 

Namnet på glaset kommer från drinken "The Hurricane" från Pat O'Briens bar i New Orleans. Drinken uppfanns på 1940-talet för att förbruka stora mängder rom som baren hade på lager och inte blev av med... Vid tillfälle skall jag göra en sådan. 

Hurricaneglas används självklart till precis det man vill använda dem till - men vanligt är att de fylls med tropiska drinkar (ofta sådana med mycket juice och is), mjölkdrinkar och milkshakes. De är trevliga alternativ till höga, raka glas.

Jag invigde våra nya glas med morgonens frukostsmoothie. För ovanlighetens skull adderade jag lite sötning så receptet för det ni ser i glaset här är:

225 gram lätt vaniljyoghurt.
100 gram banan
100 gram frysta hallon
12,5 ml Lowicz Malina hallonsirap

Allt som allt 306 kcal. Hallonsirapen ger lite sötma och lite mer distinkt hallonsmak som motvikt till bananen. Jag har nästan alltid banan i mina frukostsmoothies för att de ska bli krämigare och mer mättande.

Lowicz Malina använder jag också i drinken Romulan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar