måndag 2 mars 2015

Shandy

 photo IMG_20150228_220738_zps06lze5td.jpgSkicket att blanda öl med läskedryck (framförallt lemonad) är spritt i många länder. Mest känt är väl brittisk och amerikansk shandy men blandandet förekommer på många andra håll, bland annat i Tyskland (ex. Radler) och Frankrike (ex. Panaché). Jag har något vagt minne av att dricka shandy när jag var i 18-årsåldern utan att bli särskilt imponerad av det - nu bestämde jag mig för att göra ett mer vuxet test. Och det jag gjorde var att testa med en enkel lemonad bestående av 4 cl 1:1 sockerlag med 4 cl citronsaft och 16 cl kolsyrat vatten, till vilket tillfördes motsvarande mängd öl, två sorter i olika glas.

Öl nr 1: Nils Olscar Belgo Pale Ale (1424) - ett öl som jag oblandat finner fullständigt ointressant. Klent, mesig, fjöligt och allmänt blaskigt. 

Öl nr 2: Troubadour Magma (89766) - ett av mina favoritöl; brödigt, maltigt med ton av karamell. Smakrikt och lite syrligt. 

Resultatet av att mixa dessa helt olika öl med lemon blev följande:

Shandy på Nils Oscar var en klar förbättring. Det mesiga ölet blev en intressant, syrlig och lite märklig läskedryck med ölsmak.

Shandy på Magma blev en klar försämring. Allt det bra i ölet försvann och jag fick något som smakade som utspädd, dålig öl med för mycket socker i.

Slutsats: Shandy är ett sätt att "rädda" dålig, ljus öl genom att syra upp den och söta den så att den blir en lågalkoholhaltig läskedryck. Utmärkt för en varm sommardag. Ingenting man någonsin bör utsätta en bra öl för.

Så. Då vet vi det! Varje dag lär man sig någonting. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar