måndag 9 mars 2015

Tjeckisk betong

 photo IMG_20150309_215113_zpsyajvwpaj.jpgMan kan dela upp drinkar (ja, drycker överhuvudtaget) i några huvudkategorier: söta, bittra, kryddiga, gräddiga, syrliga och fruktiga. Alla har sin tid och sin plats. Ibland smakar en bitter riktigt bra. Beton är en mycket tydlig bitter. Den dricks, vad jag läst mig till, oftast som aperitif eller digistif i sitt hemland Tjeckien.

Det är en oerhört enkel drink att göra. Basen är den tjeckiska nationalspriten Becherovka (som jag presenterade i posten om "Tjeckisk jul"). Man tar ett lämpligt glas, t.ex ett sådant här 20 cl longdrinkglas från Jägermeister (köpt via Dryckesglas), laddar det med is och häller på:

4 cl Becherovka
Tonic water till lagom höjd
En skvätt citron

Sedan rör man försiktigt om med en sked så det blandas. Alternativet blandar man först till i ett annat kärl och häller i glaset sedan - vad man nu föredrar. Huvudsaken är att Beton bör drickas mycket kall. Glasen bör nog stå i frysen en stund innan också, något jag glömde vid tillfället då jag blandade betongen på bilden.

Ja, Beton betyder Betong.

Jag använde hemgjord tonic syrup (samma som i min "Bättre GT") och kolsyrat vatten istället för köpt tonic water. Med sådant blir smaken lite sötare och färgen ljusare.

Är man på humör för en bitter och gillar den kaneliga tonen i Becherovka rekommenderas Beton. Annars inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar