söndag 5 juli 2015

Bella Espresso bäst utan Espresso

 photo espresso_zpswvnoo2pj.jpgSå har jag testat ännu ett kaffe från Johan & Nyström, denna gång Bella. Det marknadsförs som ett espressokaffe och jag köpte det för att ha till nya espressomaskinen (Gaggia Classic). 

J&N beskriver kaffets smak med ledorden "choklad, mjukt och runt" och utvecklar så här: "Espresson är söt, rund och fyllig och uppvisar en utpräglad mjukhet mot gommen. Karaktären i blandningen hänger kvar i munnen länge och ger en lång och angenäm avslutning."

Tyvärr är jag oerhört besviken på detta kaffe just som espressokaffe. Jag tycker inte det blir gott. Mjukheten byts snabbt i en osmaklig bitterhet som endast kan hållas tillbaka med socker - och egentligen önskar man en skvätt grädde i också. Smaken är i sig okej men bitterheten dödar den och eftersmaken är inte alls trevlig. En lång och oangenäm avslutning är vad man får - om man gör espresso på kaffet. Det behöver man lyckligtvis inte göra. 

Tack gudskepris är Bella ett riktigt gott kaffe att brygga som filterkaffe i en Hario v60 eller vanlig melittabryggare. Då kommer smakerna fram mycket bättre och man slipper den där massiva bitterheten. 

Jag har nu också testat det som presskaffe och det var också gott. 

Som bryggkaffe eller presskaffe är Bella klart godkänt, en stark trea på gränsen till en svag fyra. Inget fantastiskt, troligtvis inget jag kommer köpa igen - men ändå något jag skulle rekommendera åt den som vill testa någon ny kaffesort. Men jag avråder bestämt från att man gör espresso på dessa bönor. Som espresso var det inte gott. Nä. Inte. Låt bli.

I skrivande stund kostar Bella 108 kr/500 gram på Baristashopen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar