lördag 18 juli 2015

Mojo Rojo

 photo IMG_9690_b_zpsyuznphyo.jpg

Mojo Rojo ("Röd sås") kommer ursprungligen från kanarieöarna. Det finns som alltid gott om receptvariationer och smaken på såsen varierar förstås enormt beroende på vad man pepprar till den med. Såsen jag rörde ihop igår bestod av följande:

Ingredienser:

400 g (en burk) körsbärstomater, avrunna
2 skivor Wasa Surdeg Lantbröd (vilket vanligt vitt rostbröd som helst duger)
2 msk rödvinsvinäger
4 vitlöksklyftor
150 g grillad paprika i olja, avrunnen
1 tsk spiskummin
1 krm cayennepeppar

1 krm salt
40 gram (cirka 1/2 dl) olivolja

Tillredning:


Då mitt bröd kom direkt ur frysen tinade jag det och gav det en lätt bränna i brödrosten innan jag skar det i små bitar. 


Ner med brödbitarna i en bunke. Häll på vinägern. Låt stå i 5 minuter-någonting tills brödet sugit upp vinägern. 

Skala vitlöken. Ner med vitlök, tomater, grillad paprika och bröd i mixer/matberedare (ska man använda stavmixer får man nog finfördela ingredienserna ordentligt).

Krydda med spiskummin, cayennepeppar och salt.


Dra igång mixern på låg hastighet. Häll sedan i oljan droppvis under mixning tills du får en tjock och slät sås.


Servering: 

Såsen serveras rumstempererad. Jag slog helt enkelt upp den i en burk och ställde burken på bordet tillsammans med en sked. 

Energivärde:

En hel burk enligt ovan, cirka 5 dl, ger 600 kcal - och det är självklart olivoljan som är den stora posten. Vi delade igår på fyra och det blev ändå en del sås över... 120 kcal per dl, 60 för en halv dl. Det känns överkomligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar