måndag 6 juli 2015

Monteriva Biologica

 photo monteriva_zpsfykxoeej.jpgEftersom Bella-kaffet var bättre filterbryggt än i espressomaskinen och det samma gäller Tro, Hopp och Kaffe och mitt förråd av Paez Tierradentro tog slut så fann jag mig lite oväntat stå utan espressokaffe. Oacceptabelt! En promenad till Haninge centrum löste dock det lilla problemet. På Café Himalaya Express köpt jag ett halvkilo Monteriva Biologica. Lite dyrt kanske, 149 kronor - men jag gillade det. 

Att kaffet var ekologiskt odlat var inget jag frågade efter - men i butiken sade de att det var Monterivas mildaste espressokaffe. Jag tyckte det lät bra. 

Okej, milt i all ära men detta kaffe klarar sig enligt min mening inte utan någon sötning. Men det krävs å andra sidan inte mycket. En tablett canderel - eller en sked socker för den som gillar hardcore - räcker absolut. 

Den första lilla smutten kaffe har en bitterhet som hos mig utlöste en känsla av besvikelse. Ni vet "åh nej, har jag betalat 150 spänn för det här?!!". Lyckligtvis är den där första bitterheten bara tungans signal till hjärnan att programmera om - för även om det finns en beska där i bakgrunden hela tiden så är kaffet, precis som Monteriva hävdar, fylligt, runt och har en "elegant eftersmak". Eller ja. Elegant och elegant..? Det smakar kaffe. Det smakar rejält kaffe. Det smakar inte bränt utan välrostat och det känns som en kopp kaffe man skulle kunna få över disk i Milano. Jag är mycket nöjd. Det här kaffet kan jag köpa igen.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar