onsdag 8 juli 2015

Metoden

 photo calories_zpshdffkgoo.jpg

Sedan början på juni 2014 har jag gått ner 46 kg i vikt. Det är mycket. Jag vägde som mest 136 kg – en bastant fetma som jag byggde upp från en startpunkt på runt 90 kg för femton år sedan. Skapandet av betydande fettreserver tog sin tid men blev lättare och gick snabbare allteftersom jag vande mig till vid att äta mer och mer. Och ju tyngre jag blev, desto mindre rörde jag mig, för att jag helt enkelt inte orkade flytta på fläsket lika enkelt längre. Jag hamnade i en dålig, stillasittande livsstil. Lägg därtill att jag jobbar i kyrkan med sin fika-kultur och alla begravningskaffen med smörgåstårta och sötsaker...

Det enkla svaret på hur jag gått ner så mycket är jag slutade äta så mycket och slutade sitta stilla. Jag har ätit mindre och jag har rört mig mer.


Med äta mindre menar jag nu inte nödvändigtvis mindre portioner, även om så oftast är fallet, utan mindre kalorier. Det handlar om att minska energiintaget. Ska man ner i vikt måste man stoppa i sig mindre än vad kroppen förbränner, det finns ingen annan väg. Det handlar om biologins och fysikens lagar - verkligheten, helt enkelt. Det finns ingen mirakeldiet som låter dig äta massor med kalorier och sedan förbränner dem åt dig. Din kropp vill och kommer att lagra det energiöverskott den får, det man äter och som egentligen inte behövs för den dagliga driften, i väntan på en hungersnöd som aldrig kommer eftersom vi inte längre lever som stenåldersmänniskor på svältgränsen utan i Överflödets Tidsålder.

Hur mycket man förbränner per dag, mätt i kcal, varierar avsevärt från person till person. Generellt: män förbränner mer än kvinnor, stora personer mer än små, folk med mycket muskler mer än de som har mindre muskler. Vill man veta hur mycket man förbränner i viloläge så bör man tala med läkare eller dietist, de kan räkna ut det. När man går ner i vikt förbränner man också allt mindre. 

För att hålla koll på att man inte stoppar i sig mer än vad man förbränner har jag valt att räkna kalorier. Jag ser det som att jag har en dagsranson av energi, en kvot. Varje gång jag äter något tar jag av den ransonen. När den är förbrukad, är den förbrukad och jag får helt enkelt inte äta mer.

Det enkla med kaloriräkning är att man i teorin kan äta precis vad man vill. Det finns inga förbjudna livsmedel. Man kan äta pasta, choklad, dricka vin, smaska i sig bröd eller vad det nu kan vara som de flesta dieter säger nej-nej till. Man behöver inte leva på löksoppa eller äta konstiga pulver. Man kan äta godis, franska ostar och dricka drinkar med grädde… Men givetvis får man inte särskilt mycket av dessa godsaker, för maten har ju en kostnad i kalorier. Energirika livsmedel förbrukar snabbt din dagsranson av kalorier.

Det svåra med kaloriräkning är att man måste föra bok över vad man äter. Man måste väga livsmedel och ta reda på vad de kostar i energivärde. Det innebär att man måste kolla på innehållsförteckningar och googla på nätet efter databaser med livsmedel. Äter man t.ex en smörgås måste man väga brödet, smöret och pålägget, räkna ut vad det kostar i energi och dra av detta värde från dagsransonen. Ifall man äter ute måste man antingen göra uppskattningar (man lär sig efter ett tag vad som är rimligt och inte) eller kolla om det finns en kaloritabell. McDonalds, Burgerking, Subway och många andra stora snabbmatskedjor har näringsguider och kaloritabeller. Vanliga restauranger och caféer har det inte.

Har man tillgång till någon typ av smartphone finns en app som heter MyFitnessPal man kan installera. Det tar lite tid att lära sig den, men i den kan man föra dagbok på vad man äter och den hjälper en att räkna ner så att man efter varje registrerad måltid vet hur mycket man har kvar att äta för en dag. MyFitnessPal har tillgång till en databas med väldigt många livsmedel så att man söka efter det man äter och inte behöver räkna ut allt manuellt. Denna databas är dominerande amerikansk och många livsmedel finns därför bara registrerade med amerikanska mått- och viktenheter. Men jag tycker ändå det är enklare att använda MyFitnessPal än att gå runt med penna och anteckningsbok.

Träning då? Nej, jag tränar inte. Det jag gör är att jag försöker gå så mycket som möjligt. Jag har en stegräknare (av märket UP) och har bestämt att jag ska gå minst 10,000 steg om dagen, helst över 12,000, gärna 15,000 och allt därutöver är fantastiskt. Stegräknaren är länkad via telefonen till MyFitnessPal och ger mig, om jag går mycket, lite extra ”träningskalorier”. Det handlar inte om mycket per dag men det ge kan något litet välkommet extra; något mellanmål, något att dricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar