fredag 3 juli 2015

Jordgubbs- och rosenlemonad

 photo IMG_20150703_170052_zpscox9ltqg.jpgHittade det här receptet i Lantliv Mat & Vin nr 4/2015 (senaste numret tror jag) och kände direkt att jag var tvungen att testa det. Sagt och gjort. Du behöver:

1 liter vatten
1 liter färska jordgubbar
3 dl strösocker
3 citroner
2 matskedar rosenvatten

Jag förmodar att man kan göra den här drycken vintertid på frusna, avrunna jordgubbar - men det blir nog inte samma grej. Den känns väldigt, väldigt somrig.

En sats enligt receptet genererade cirka 1,8 liter dryck. 

Tillredning:

1. Gör en sockerlag på vattnet, rosenvattnet och strösockret. Rosenvatten finns ibland i vanliga livsmedelsaffärer men jag köpte mitt i en liten butik av det slag som folk till vardags kallar "turklivs" och som kränger varor från medelhavsregionen, hela mellanöstern och asien bort till Indien). Ställ lagen att svalna. Du kan kyla ner kastrullen i vattenbad och sedan ställa in den i kylskåpet. När den är någorlunda sval går du vidare till nästa steg...


2. Rensa jordgubbarna och lägg dem i en mixer. Häll i saften från de tre citronerna + någon deciliter rosensockerlag och mixa alltihop till fullständig underkastelse. Jag körde min Wilfa-blender på två smoothie-program på raken och fick då en fantastiskt len och slät purée. Det ska inte finnas några som helst klumpar i den.

3. Blanda jordgubbspuréen och rosensockerlagen ordentligt. 

4. Häll upp i flaskor. Ställ in dem i kylskåpet.

Servering:


Servera den kall! Kyl gärna ner glasen först, snåla inte med isen och rör om när du hällt på lemonad.

Jag förmodar, men har inte testat, att man kan blanda ut det här med alla möjliga vuxendrickor; ex vodka, mousserande vin eller vanligt vitt vin. Men i sig själv är lemonaden jättegod och urskum. Den är krämig, den är söt, den är syrlig och rosenvattnet ger en oerhört märklig smak som säkert inte passar alla - men jag blev stormförtjust i den här drycken. Frågar du mig är det en riktig fullpottare!


Energivärde?

Uppskattas till 85 kcal per dl. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar