onsdag 15 juli 2015

Cikoriakaffe

 photo chikory_zpstpghkcwq.jpgI en av våra receptböcker för glass finns ett recept på en "New Orleans-glass" som innehåller cikoriakaffe. Sådant har jag aldrig smakat tidigare, så jag fick kolla upp vad det hela rörde sig om.

Cikoria, eller rättare sagt den rostade och malda roten av den, användes tydligen som kaffesurrogat under 2vK och det konsumeras en hel del av det idag också, dels utblandat med vanlig arabicakaffe i varierande proportioner för smakens skull, dels som ett koffeinfritt alternativ till kaffe. Det ska tydligen vara nyttigt, påstår vissa. 

Jag köpte två st 200g-påsar med Cikoriakaffe av märket Kafeja Alida från Latvian Foods. Det är inte ren cikoria utan 45%, resten är havre, ekollon och torkad morot. Jag har självklart provsmakat det redan och det var faktiskt riktigt gott! 

Doften påminner om kaffe men är nötigare. 

Utseendemässigt ser det ut som kaffe.

Smaken är... Inte dum alls! Det smakar inte direkt kaffe. Det smakar som kaffets kusin ifrån långtbortistan, eller något sådant. Men inte illa. Det är nötigt, det är mjukt, det finns toner av choklad och nougat och citrus i det. Smaklökarna gillar det men det är ganska bittert, så efter ett tag infinner sig den där känslan av att det växer ut hår i gommen och tungan blir sträv. Men nu drack jag det rent, utan sötning och utan mjölk eller så.

Cikoriakaffet ska testas vidare med tillbehör och blandat med vanligt kaffe. På grund av... Anledningar. Och jag ska självfallet prova att göra den där glassen. 


Uppdatering [1] 16/7: Körde blandningen 1/3 cikoria, 2/3 i mitt morgonkaffe. Resultatet? Det smakar i huvudsak kaffe men luktar nötigt av cikoria. Nästa gång får jag testa 50/50.

Uppdatering [2] 16/7: Blandningen 50/50 med cikoria och kaffe gav, föga förvånande, mer cikoriasmak. Såpass att kaffet nästan försvann. När jag sedan slog på en skvätt mjölk framträdde en smak som påminde mycket starkt om hasselnöt. Inte pjåkigt alls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar