måndag 20 juli 2015

Half-Vesper with extra Lillet

 photo IMG_20150720_201607_zpsifdrbequ.jpgEnglish summary at the end of the post.

Drinken Vesper uppfanns, som jag tidigare skrivit om här, av James Bond. Alltså av författaren Ian Fleming. Originalvespern är en i mina ögon monstruöst för stor drink bestående av över en deciliter starksprit. Jag har ingen lust att bli helpackad av en drink. En halv Vesper är betydligt mer lagom i storlek. 

Förra gången jag gjorde en Vesper tyckte jag den var rätt okej, men att det nog fanns utrymme för förbättring. Då använde jag Star Gin [30]. Det är förvisso inget fel på detta norska gin - men Tanqueray [10239] är bättre. 

Förra gången använde jag Renat [1], eftersom jag absolut inte ville ha absolut i vespern. Det svenska flaggskeppet kräver ju Schweppes Russchian eller liknande för att inte smaka hembränt. Problemet med Renat är att det smakar alldeles för lite när man använder det i drinkar! Så denna gång istället den utmärkta ryska vodkan Youri Dolgorouki (167). Jag använder en lite större laddning vodka i min Half-Vesper i förhållande till ginet än vad originalreceptet påbjuder, helt enkelt för att det ska bli enklare att blanda till den utan att behöva använda kryddmått och halva teskedar och sådant. 

I originalvespern har man bara 1/2 mått Lillet Blanc (ursprungligen Kina Lillet) [76158] i förhållande till 1 mått vodka och hela 3 mått gin. Men jag gillar Lillet, så min Half-Vesper är en med extra Lillet. Ganska mycket extra Lillet, faktiskt. 

Alltså:

4 cl Tanqueray 
1,5 cl Youri Dolgorouki
2 cl Lillet Blanc
1 remsa citronskal

Häll gin, vodka och Lillet i ett kärl med is och rör runt så det blir kylt och blandat. Sila upp i ett väl kylt cocktailglas i vilket du sedan sänker en remsa citronskal. Jag trodde detta skal mest var för syns skull men faktum är att den mycket snabbt sprider lite spännande citronolja i spriten, så i fallet med denna drink frångår jag min barbarprincip att i möjligaste mån undvika en massa slabb med frukt och insisterar på att man ska ha citronskal i vespern.

En purist skulle nu säga att den här drinken avviker tillräckligt från originaldrinken för att inte förtjäna att kallas en Vesper alls. Men uttrycket Half-Vesper kan också utläsas som Pseudo-Vesper, så det så.


 photo inenglish_zpshqmi40mh.png

A Half-Vesper with Extra Lillet is a modification of the original James Bond Cocktail. It uses less alcohol and has a slightly larger proportion of vodka and a much larger proportion of Lillet Blanc than the original drink.

4 cl of Tanqueray gin

1,5 cl of Youri Dolgorouki russian vodka
2 cl Lillet Blanc
1 slice of lemon peel

Put the alcohol in a mixing glass with ice and stir until it's cold. Strain into a well chilled cocktail glass. Put a slice of lemon peel in it. Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar