torsdag 23 juli 2015

Nej, du blir inte fet av lightläsk

 photo soda_zpscmszsxmw.jpgEftersom jag numera ofta hamnar i samspråk om mat, kosthållning, bantning och motion med olika människor får jag också höra min beskärda del av matmyter. Till dem hör tex att man inte blir fet av potatis [jo, det blir man - om man äter för mycket av dem], att det är mindre kalorier i mörkt bröd än i ljust [det beror helt på receptet] och att det är precis lika illa att dricka lightläsk som vanlig läsk.

Detta är inte något jag hört av någon enskild prillig människa utan något som yttrats av diverse olika personer med väldigt olika bakgrund och utbildningsgrad. För att förtydliga myten så är det som sägs att man alltså blir fet av lightläsk. Min motfråga är alltid hur man skulle kunna bli fet av något som knappt innehåller kalorier och då kommer spekulationerna: "Jag vet inte, men det är väl något i sötningsmedlet som gör att man blir fet."

Nej. Du blir inte fet av sötningsmedlet. Och eftersom det finns så oerhört lite kalorier i Cola Zero, 7up Light, Fanta Free eller vad det nu kan vara för lightläsk, så finns det helt enkelt ingen energi bunden i dessa drycker som din kropp kan omvandla till fett. Det GÅR HELT ENKELT INTE. Det krävs energi för att bygga fett och det finns typ ingen energi i lightläsken. Det finns massor med energi i det socker som finns i vanlig läsk - men i sötningsmedlet; nej. Dock finns det 89 kcal/burk (33 cl) i ex Coca Cola Life, som är sötad med stevia och lite vanligt socker. Det är mycket mindre än de 139 kcal per burk du finner i en vanlig Cola, men det är fortfarande möjligt att dricka i sig en väldans massa kcal på det sättet. 


Så nej, du blir inte fet av lightläsk. Däremot får folk för sig att de blir feta av lightläsk därför att de dricker sådan och tror att de därigenom sparar in en massa kalorier som man kan lägga på annat. Och så äter man en massa extra mat och godis - mycket mer än man sparat in på läsken - och det är detta man blir fet av. Artificiella sötningsmedel kan, precis som riktigt socker, trigga igång ett sötsug. Tungan och hjärnan registrerar sött av lightläsken och du blir sugen på mer sött. Men det är inte förrän du äter mer sött som också innehåller kalorier som du får i dig något du kan bli fet av. Kroppen kan inte bygga fett av ingenting. Sötsuget man kan få av lightläsk är dock inte värre än vanligt sötsug man får av socker, så det är väl bara om man är extremt känslig för sötsug som man behöver akta sig för lightläsken. 

Här har vi en bra artikel på ämnet: Lightdrycker bättre än sitt rykte. I den sägs bland annat just det jag här vill understryka: om man ersätter sockersötade drycker med lightdrycker och inte förändrar energiintaget för övrigt minskar vikten - ja, förutsatt förstås att man rent allmänt inte sätter i sig mer än man behöver. Men byter du från sockersötad läsk till lightläsk minskar du energiintaget. Så är det - och minskat energiintag är det man går ner i vikt på.

Personlig erfarenhet: Jag har gått ner mer än fyrtio kilo på ett år - och jag har druckit och dricker fortfarande lightläsk. Cola Zero och 7up Free är de två vanligaste måltidsdryckerna hemma. Hade jag druckit samma mängd sockerhaltig läsk skulle jag inte ha gått ner i vikt. Inte en chans. Det är otroligt lätt att dricka upp sin dagsranson med kalorier på vanlig, sockersötad läsk. Det är faktisk bättre att dricka öl än vanlig sockersötad läsk, för även om ölen kan ha högre kaloriinnehåll per viktenhet så dricker man normalt mycket mindre öl än läskedryck... Det där var halvallvarligt menat. 

Det finns givetvis en möjlighet att lightläsk är onyttigt för oss av någon annan anledning, tex att sötningsmedlen skulle vara giftiga och ger oss cancer eller något i den stilen. Det är möjligt, men vad jag vet har sådana påståenden inte stöd i vetenskapen. Och det är en annan grej. Myten är att man blir fet av lightläsk och det blir man inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar