onsdag 1 juli 2015

Solskenssnaps

 photo solskens_zps4x7tlvay.jpgVi inleder juli månad med en post om snaps. En snaps som bär det inställsamma namnet Solskenssnaps. Den är hopjockad för att ackompanjera en sillinläggning med det precis lika inställsamma namnet Solskenssill - vilket jag hittat i ett julnummer av Allt om Mat. Sillen har jag ännu inte vare sig lagt in än mindre provsmakat, så den får jag återkomma till. Solskenssnapsen känns emellertid lyckad redan nu. Den har en skum men trevlig ton som påminner en smula om foxkola utan vara så söt. Fox har händelsevis varit en favorit hos mig sedan späda barnaår...

För att göra en flaska Solskenssnaps behöver du brännvin och jag använde mig här av Brännvin Special men det går givetvis att använda nästan vad som helst i samma kategori, bara det har en neutral smak. 

(1) Tag en glasburk och häll ner spriten i den. 

(2) Skala ner remsor av en lime, en apelsin och en citron i burken. Försök undvika att få med en massa av det vita köttet på baksidan av apelsin- och citronskalen, för det är bittert. 

(3) Klyv en vaniljstång och lägg bitarna i burken.

(4) Jag hade ett halvdussin vitpepparkorn i min snaps. Jag är inte säker på att jag känner smaken av dem - så man kanske kan rationalisera bort dem.

Skruva på locket, skaka om och låt sedan snapsen stå och dra. Smaka av varje dag tills du tycker den är lagom stark. Min stod bara knappt två dygn och det tycker jag räcker utmärkt. 

Sila genom filter för att få bort allt grums ner snapsen i en flaska, addera två sockerbitar (mer om du vill ha den söt, förstås), tillslut och skaka i omgångar tills sockret löst sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar