söndag 19 juli 2015

Root Beer- och vaniljglass

 photo IMG_9702_b_zpswg83yzf6.jpg

Oh, vilken skum glass! Det är en blandning av root beer och vaniljglass som hällts i isglassform. Smakar som en "floater" på ovan nämnda ingredienser. Nu smakar olika märken av root beer inte exakt likadant, jag gillar inte alla - men den här isglassen gjordes på White Rock Root Beer som påminner en hel del om tuggummit Jenka. Jag köpte den på ICA MAXI men man kan beställa från Partykungen eller The English Shop

För att göra en omgång isglassar behöver du, förutom formar (mina är Zoku Classic):

1 burk (33 cl) Root Beer som du låtit stå öppnad i kylskåpet över natten så att den blivit avslagen.

1/2 liter (250 g) vaniljglass. Jag använde Triumfglass Gammaldags Vanilj. 

Häll läsken och dra ner glassen i mixern. Kör ett kort program så att de blandas men inte så länge att mixermotorn hinner göra blandningen varm. Häll i formar och ställ i i frysen. Hur enkelt som helst!

Jag provsmakade en glass nu efter 8 timmar men den hade nog mått bra av att stå några timmar till. Så ett gott tips: Gör glassen på kvällen och ät den följande kväll!

Min smet räckte till 6 isglassar. Jag beräknar energivärdet till 115 kcal per styck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar