lördag 18 juli 2015

Sangria

 photo IMG_9674_b_zpsgutfdfwr.jpgSangria är en sådan där dryck vars populäritet kommer och går. Ibland anses den helt ute, ibland är den trendig. På sommaren och ihop med mat som drar åt det spanska eller latinamerikanska hållet har den väl alltid ansetts rätt okej. Jag har förstås druckit den förut - men igår gjorde jag egen Sangria från grunden för första gången och jag är nöjd med resultatet. 

Sangria, från spanskans sangre som betyder blod och således betyder något i stil med "åderlåtning", är alltså en vindrink. Det finns gott om olika recept och variationer. Några recept jag sett innehåll t.ex bananlikör, äpplen och apelsinjuice. Karaffen jag rörde ihop igår bestod dock av följande ingredienser:

1 flaska Primicia Rioja [32410]
6 cl Eau-de-vie [385]
1 apelsin i tunna skivor
1 citron
 i tunna skivor
1/2 dl strösocker

2 kanelstänger
5-6 kryddnejlikor

33 cl sockerdricka


Om man, som jag gjorde, använder strösocker som sötning istället för t.ex honung, rekommenderas starkt att man löser upp sockret i vinet först innan man lägger i en massa skivade frukter som gör det svårt att röra runt. Och även om alla recept föreskriver tunna skivor frukt så föreslår jag att man trots allt skär lite tjockare än 3mm (jag använde mandolin).

I vilket fall: vin och extra sprit (som kan vara konjak, brandy, sherry eller Cointreau - recepten varierar) ska ner i en stor tillbringare eller skål tillsammans med skivor av frukt och kryddor. Svårare än så är det inte. Sedan ska denna blandning stå och dra. Ju längre den står desto mer smak tar vinet av frukt och kryddor. Min blandning stod i några timmar. Som min frukt var för tunt skuren grisade den till sig ordentligt och därför filtrerade jag bort den innan slutsteget, vanligen brukar man faktiskt servera Sangria med frukten kvar i tillbringaren. Slutsteget, åtminstone för det här receptet, var att tillsätta en liten flaska sockerdricka. Sedan serverade jag i glas med is. Vanligare är att man slänger is direkt i serveringskaraffen men jag tycker det är bättre med is i glasen. 


Jag gillade det här. Det passade utmärkt till en måltid bestående av ugnstekt fläskfilé som panerats med farinsocker, rökt paprika, torkad persilja och lökpulver och som serverades med stekt majs och mojo rojo-sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar