onsdag 29 juli 2015

Senap: Formel 5

 photo IMG_0034_b_zpshq2c1qcu.jpg

Nästa gång jag läser eller hör någon jämra kökslirare häva ur sig att det är så enkelt att göra hemgjord senap kommer jag att skrika åt vederbörande att hålla klaffen. Nej, det är inte lätt. Eller rättare sagt: jodå, om du inte bryr dig det minsta om smak, konsistens och textur så är det förstås lätt som en plätt - men vill du göra en god senap som känns rätt på tungan och har rätt balans mellan flytande och fast så är det svårare. Jag har nu producerat Senap Formel 5

Det enda negativa med Formel 4 var egentligen att texturen - och därmed upplevelsen av senapen på tungan - var för fröig, eller hur man nu ska uttrycka det. Det handlar om skalen på senapsfröna som liksom retade i munnen. Jag försökte nu, i formel 5, komma undan de där fröskalen genom att köpa färdigkrossade frön. Och även om det inte helt eliminerade problemet så blev det mycket mindre störande. Men istället visade det sig att senapen blev tokigt blöt. Jag blev tvungen att sila den och pressa ut massor med vätska för att Formel 5 skulle få rätt konsistens! Om jag öht orkar göra en Formel 6 så måste jag därför minska förhållandet mellan krossade senapsfrön och vätska rejält.

Hur som helst: en burk med Formel 5 står nu i kylskåpet och jag tycker smaken är bra. Nu måste den fälttestas på en hamburgare eller en macka innan jag kan ta ställning till om det är värt att fortsätta de här experimenten...

Formel 5

0,8 dl gula senapskorn, krossade
0,2 dl bruna senapskorn, krossade
1 dl Carnegie Porter [1497]
1 dl maltvinäger
2 msk mörk muscovadosirap
1 tsk salt
1 tsk gurkmeja

Allt det där åkte ner i en burk och fick stå och dra i två dagar innan jag mixade ihop det med stavmixern. Sedan blev jag som sagt tvungen att sila det och pressa ut en massa vätska ur senapen för att få en acceptabel konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar