fredag 24 juli 2015

Malibu Piña Colada

 photo goodwp.com_28013_zpsmkqcwoak.jpg

Nej, det jag vispade ihop såg givetvis inte ut som drinken på bilden här - men den blev jättegod i alla fall. En härligt tropisk drink. För en liten, liten stund kunde jag låtsas att jag befann mig någonstans långt borta på en väldigt, väldigt skön semester... 

Det finns, som alltid med drinkar, många olika recept och varianter på Piña Colada. En klassiker görs på vit rom, men en Malibu Piña Colada görs förstås med Malibu - rom smaksatt med kokos - som bas. Det här receptet är från Maliburumdrinks.com.

Så, för att göra en Malibu Piña Colada behöver du:


En shaker med is. 
Ett kylt highball-glas (eller ett Hurricaneglas) med is.
5 cl Malibu kokosrom
2,5 cl Kokosnötskräm (ex. Blue Dragon Coconut Cream )
7,5 cl ananasjuice 

Ner med ingredienserna i shakern och skaka våldsamt under femton sekunder eller så, tills kokosnötskrämen blivit helt löst i resten av vätskan. Sila sedan upp i glaset med is och servera. Hur gott som helst - om man gillar kokos. För det en Piña Colada smakar är kokos och ananas. Alkoholen blir kamouflerad - men man känner den. 

Vanligt är att dekorera Piña Colada med skivor av ananas, annan frukt, färgglada sugrör och paraplyer osv. Känns inte livsnödvändigt, om ni frågar mig. Bättre då att ha lite melon, ananas eller kokos på ett fat bredvid så man har något att mumsa på - men ett färgglatt sugrör eller två gör nog inget.

Energivärde: 184 kcal för en drink enligt receptet ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar