söndag 5 juli 2015

Sève Fournier

 photo IMG_20150704_115858_zpsaeg6inne.jpgJag hade aldrig hört talas om likören Sève Fournier förrän jag och hustrun häromdagen fick en flaska av min mor. Hon sade att den var en av min morfars favoriter. Då får jag säga, efter några provsmakningar, att han hade mycket god smak - för det här var utomordentligt smaskens!

Sött, fruktigt, något av plommon och kanske lite päron och vanilj och med konjak i smakbotten; det kan knappast bli bättre!

Rumstempererad är sötman tämligen överväldigande - likören tjänar starkt på att avnjutas kylskåpskall. Det är fel att säga "dricka" om den, för det här är något man smuttar på.


Jag har också testat att ha en matsked Sève Fournier på vaniljglass och det var knasigt gott. 

På grund av hög alkoholstyrka och hög sockerhalt är den förstås gräsligt onyttig för den som räknar kalorier. Skulle inte förvåna mig om 2 cl går runt på över 100 kcal - likväl måste jag rekommendera den å det bestämdaste.
Sève Fournier importeras till Sverige av Philipson Söderberg och har nr [638] i detaljhandelmonopolets beställningssortiment. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar