onsdag 29 juli 2015

San Cosme Mezcal

 photo sancosme2_zpsv1qdejen.jpgMezcal är tydligen väldigt trendigt just nu. Jag blev nyfiken på att smaka vad sjutton det är för något, eftersom denna mexikanska sprit nämns hela tiden på nätet, i tidningar och i böcker om mat och dryck. Jag blev rekommenderad att testa San Cosme [86835] som en bra introduktion till vad Mezcal handlar om.

Mezcal och Tequila är släkt. Båda är agavesprit. Skillnaden är att tequila måste göras i ett speciellt distrikt och av en viss agaveplanta, medan mezcal kan göras av många olika sorters agave och inte är bundet till ett visst område. Den tillverkas dessutom ofta traditionellt genom att man rostar agaveplantorna i stora gropar i marken och... Por favor! No mas!

Så... Hur smakar det hela då? Är det gott? 

Svar: Nja. Tveksamt. Det smakar som en mjuk, vidbränd tequila. Eller som flytande rök med tequila, om man så vill. En del av mig tycker det är kul, en annan skakar på huvudet och undrar vad sjutton jag slängde iväg pengar på det här för. Mycket speciell, märklig, ovanlig och mysko smak. Hustrun tyckte den smakade vidrigt och minsta systern som gav mig Hibiki-whisky gillade den inte heller. Jag är kluven. I skrivande stund kan jag bara rekommendera det här till någon som har en generös spritbudget och vill prova något verkligt exotiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar